Kolej Dużych Prędkości (KDP) jest uważana za kluczowy element infrastruktury transportowej, który na świecie rozwijany jest od wielu lat. W Polsce dopiero rozpoczynamy to inżynierskie wyzwanie. Za KDP uważa się m.in. linie pozwalające na osiąganie prędkości co najmniej 250 km/h, a także linie o standardzie dostosowanym do dużych prędkości, pozwalające na osiąganie 200 km/h.  Jednym z bardzo istotnych elementów zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa dla ruchu pociągów jest właściwe przygotowanie podłoża gruntowego, w tym specjalistyczne prace geotechniczne. Zapraszamy do lektury najnowszego wydania Przeglądu Komunikacyjnego, w którym koledzy z Keller Polska: Daniel Dymek, Tadeusz Brzozowski, Oskar Mitrosz i Marcin Sternalski opisują bieżące wytyczne geotechnicznego projektowania Kolei Dużych Prędkości. Szczególną uwagę zwracają na aspekty stateczności dynamicznej podłoża gruntowego jako nowego zagadnienia technicznego oraz opis technologii wibrowymiany/zastosowania kolumn żwirowych dla kolei konwencjonalnej w Polsce oraz dla Kolei Dużych Prędkości poza granicami naszego kraju.

Published on